Â
Έχω την εντÏπωση ότι επαναλαμβάνουμε μια συζήτηση που είχε διεξαχθεί Ï€Ïιν από 28 χÏόνια. Σαν να μην Îχουν διαμεσολαβήσει μια σειÏά ιστοÏικών γεγονότων και ιστοÏικών εξελίξεων. Σαν να μην Îχουμε καταστεί σοφότεÏοι. Συζητάμε για το λεγόμενο «Μακεδονικό» σαν να μην Îχουμε κατανοήσει τον Ï„Ïόπο γÎννησης των εθνικών κÏατών και τις διαδικασίες μετεξÎλιξής τους.
28 χÏόνια είναι πολλά για να Îχουμε τα ίδια πάθη. Τότε, στον τοκετό και την τελευταία αφετηÏία του Ï€Ïοβλήματος γεμίζαμε τις πλατείες και τις μεγάλες λεωφόÏους των μεγαλουπόλεων της πατÏίδας μας κατά χιλιάδες. ΜεÏικÎÏ‚ φοÏÎÏ‚, στις φάσεις όξυνσης, κατά εκατοντάδες χιλιάδες. ΚÏατοÏσαμε ψηλά τα πλακάτ. Και η αδÏελίνη των συγκινήσεών μας ξεπεÏνοÏσε τις συνήθεις αντοχÎÏ‚ μας. ΔάκÏυσε μπÏοστά στις κάμεÏες ακόμα και ο τότε Î ÏόεδÏος της ΔημοκÏατίας Κωνσταντίνος ΚαÏαμανλής. Ένας σκληÏοτÏάχηλος πολιτικός που ήταν και επεδίωκε να δείχνει ότι δεν ενδίδει συναισθηματικά σε οτιδήποτε.
ΤÏαγικά λάθη της κυβÎÏνησης αλλά και της αξιωματικής αντιπολίτευσης πυÏοδότησαν Ï€Ïόσφατα το ίδιο Ï€Ïόβλημα. ΧωÏίς εμφανή δικαιολογία και σκεπτικό. ΑÏχίσαμε να συζητάμε όλοι μαζί τις διάφοÏες εναλλακτικÎÏ‚ Ï€Ïοτάσεις ονοματοδοσίας του μικÏÎ¿Ï Î³ÎµÎ¹Ï„Î¿Î½Î¹ÎºÎ¿Ï ÎºÏάτους των Σκοπίων χωÏίς να γνωÏίζουμε ή να μας Îχει κοινοποιηθεί τι Ï€Ïαγματικά θÎλει ή σχεδιάζει η πολιτική ηγεσία και το πολιτικό σÏστημα του κÏάτους αυτοÏ. ΟÏτε καν για το ποια Ï€Ïοετοιμασία Î±Ï…Ï„Î¿Ï Ï„Î¿Ï… τελευταίου γÏÏου διαπÏαγματεÏσεων Îχει Ï€Ïαγματοποιηθεί. Δεν είναι δυνατόν να μην γνωÏίζουμε εμείς ως πολιτικό σÏστημα και ως κοινωνία το τι συζητάμε με τους εκπÏοσώπους των Σκοπίων, όταν η άλλη πλευÏά, ο «εχθÏός» γνωÏίζει το τι τους λÎμε και Ï€Ïοτείνουμε.
Την Ï€Ïοσεχή ΚυÏιακή θα ξÎÏουμε. Αν οι τεχνηÎντως «τεÏατώδεις» αÏιθμοί των συμπολιτών μας, που θα συγκεντÏωθοÏν στην Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα, θα είναι μια καλή επανάληψη εκείνων των μεγάλων αÏιθμών των αÏχών της δεκαετίας του '90. ΧωÏίς να αποκλείουμε την ανατÏιχιαστική πεÏίπτωση Ï€Ïόκλησης επεισοδίων και την όποια δÏαστηÏιότητα μυστικών υπηÏεσιών, «φίλιων» κÏατών ή και όχι. Αυτή η ιστοÏική αÏιθμομηχανή σε κάθε πεÏίπτωση δεν μποÏεί να κÏÏψει την διαχÏονική κόπωση του Î•Î»Î»Î·Î½Î¹ÎºÎ¿Ï Î»Î±Î¿Ï Î±Ï€ÏŒ την ενασχόληση του και το ενδιαφÎÏον του για το «Μακεδονικό».
Î Ïοσωπικά νομίζω ότι διαπÏάττουμε δÏο βασικά λάθη. Το Ï€Ïώτο αφοÏά την τήÏηση Ï€ÏοτεÏαιότητας ως Ï€Ïος τα δÏο ξεχωÏιστά, πλην, αλληλοτÏοφοδοτοÏμενα ζητήματα. Το όνομα, που Ï€ÏÎπει να δοθεί στο μικÏÏŒ κÏάτος των Σκοπίων. Και η αντιμετώπιση του πανθομολογοÏμενου αλυτÏÏ‰Ï„Î¹ÏƒÎ¼Î¿Ï Ï„Ï‰Î½ Σκοπίων. Το δεÏτεÏο συνδÎεται με την επιχειÏηματολογία μας. Σαν να Ï€ÏοκÏίνουμε ως το πλÎον σημαντικό επιχείÏημά μας την ιστοÏία μας, την ιστοÏία των Μακεδόνων ως Ελλήνων και την συγκλονιστική ποÏεία του Μεγάλου ΑλεξάνδÏου στην Ανατολή.
Ο καθÎνας μας μποÏεί να Ï€Ïοσδώσει στον εαυτό του οποιοδήποτε επώνυμο επιλÎγει. Κάτω από αυστηÏÎÏ‚, βÎβαια, Ï€ÏοϋποθÎσεις. Και η πιο βασική Ï€Ïοϋπόθεση είναι το ενδεχόμενο σÏγχυσης του επωνÏμου του με τα επώνυμα άλλων Ï€Ïοσώπων που Îχουν κάθε λόγο να διακÏίνονται και να διακÏιθοÏν. Το ίδιο ισχÏει και για τους λαοÏÏ‚. Ειδικά αν οι ξεχωÏιστοί λαοί συγκÏοτοÏν Îνα εθνικό κÏάτος, ή τουλάχιστον συνιστοÏν την πλειοψηφία των πολιτών του ÎµÎ¸Î½Î¹ÎºÎ¿Ï ÎºÏάτους. Τα εθνικά κÏάτη νομιμοποιοÏνται από τις διεθνείς συμβάσεις που τα ιδÏÏουν ή τα αναγνωÏίζουν. Η διεθνής κοινότητα ενδιαφÎÏεται για την βιωσιμότητα αυτών των κÏατών. Γι' αυτό και στις ιδÏυτικÎÏ‚ Ï€Ïάξεις αποδίδεται μεγάλη σημασία στην ονομασία. ΜεγαλÏτεÏη σπουδαιότητα, όμως, Îχει η ασφάλεια των συνόÏων και η ικανότητά τους να τηÏοÏν και να εποπτεÏουν στο εσωτεÏικό τους την εφαÏμογή κάποιων θεμελιωδών κανόνων, τους ελάχιστα ανεκτοÏÏ‚ για την διατήÏηση της διεθνοÏÏ‚ νομιμότητας. Η όλη συζήτηση για την ονομασία των Σκοπίων θα μποÏοÏσε να καταπÎσει σε δεÏτεÏη Ï€ÏοτεÏαιότητα, αν είχαν απαληφθεί όλοι οι παÏάγοντες ενθάÏÏυνσης ή Ï€Ïοώθησης του αλυτÏωτισμοÏ. Αυτό είναι το κυÏίαÏχο ζήτημα. Ζήτημα και Ï€Ïόβλημα. Το πολιτικό Ï€Ïοσωπικό των Σκοπίων Îχει διασπείÏει των αλυτÏωτισμό σε πολλοÏÏ‚ τομείς. Στο ΣÏνταγμά τους. Σε πάμπολλα επίσημα κείμενά τους. Στην τεχνιτή Ï€Ïόκληση δημιουÏγίας μιας δήθεν πολιτισμικής κληÏονομιάς. Στο εκπαιδευτικό τους σÏστημα. Η αντιμετώπιση αυτών των Ï€Ïοβλημάτων Ï€ÏÎπει να Îχει την απόλυτη Ï€ÏοτεÏαιότητα μας.
Και φθάνουμε στην επιχειÏηματολογία. ΑναφεÏόμαστε αποκλειστικά στην ιστοÏία μας. Ποιος είπε, όμως, πως δεν συνιστά σημαντικό ιστοÏικό γεγονός και επιχείÏημα η εγκατάσταση των Σλαβικών φÏλων στην διεκδικοÏμενη πεÏιοχή Ï€Ïιν από 14 αιώνες; Μόνο η δική μας ιστοÏία Îχει δικαιοπολιτική αξία; Και μόνη αυτή αποτελεί το απόλυτο επιχείÏημα στη δημιουÏγία ή στην αναγνώÏιση μιας κÏατικής οντότητας; ΕιλικÏινά ο Ελληνισμός Îχει δÏάσει ιστοÏικά σε Ï€Î¿Î»Ï Î¼ÎµÎ³Î±Î»ÏτεÏη πεÏιοχή από τα σημεÏινά μας σÏνοÏα. ΔιεκδικοÏμε αυτή την μείζονα πεÏιοχή; ΧωÏίς να Îχουμε σε αυτήν μόνιμους σημεÏινοÏÏ‚ κατοίκους; Î Ïοφανώς αγνοοÏμε το σÏνολο των συνθηκών που οδήγησαν το 19ο αιώνα στη δημιουÏγία των εθνικών κÏατών.
Αντώνης Î. Βγόντζας
ÎÎα Σελίδα, ΚυÏιακή 21 ΙανουαÏίου 2018
Â
Â
|