Â
Η διαπίστωση δεν είναι μόνο δημοσιογÏαφική. ΥπάÏχουν ÎÏευνες, με όλες τις εγγυήσεις επιστημονικής καθαÏότητας, που οδηγοÏν στο ίδιο συμπÎÏασμα. Ανήλικοι σε φοβεÏοÏÏ‚ και φÏικτοÏÏ‚ κÏκλους παÏανομίας. ΑλυσοδεμÎνοι και με βαÏιά παÏαβατικότητα.
Â
Στις δεκαετίες '70 και '80 είχε ξεκινήσει μια Ï€Ïοσπάθεια αντιμετώπισης της εγκληματικότητας των ανηλίκων με σÏγχÏονες μεθόδους, που θα συνÎβαλαν στην απενοχοποίηση των ανηλίκων που παÏαβίαζαν τον ποινικό νόμο. ΕπιχειÏήθηκε ακόμη και η διαγÏαφή της λÎξεως «ανήλικος εγκληματίας». Ο ανήλικος, Îτσι λÎγαμε τότε, δεν εγκληματεί. Απλώς παÏαβαίνει το νόμο. Δεν μιλοÏσαμε πια για την νεανική ή παιδική εγκληματικότητα, αλλά για την νεανική ή παιδική παÏαβατικότητα. ΠιστεÏαμε, τότε, πως ακόμα και με φÏαστικÎÏ‚ μεταβολÎÏ‚ και φÏαστικοÏÏ‚ ευπÏεπισμοÏÏ‚, θα βοηθοÏσαμε σημαντικά την κοινωνική επανÎνταξη των ανήλικων «παÏαβατών».
Â
Τα αποτελÎσματα των μεταÏÏυθμίσεων αυτών απογοήτευσαν. Για μια σειÏά από λόγους πολλαπλασιάστηκαν τα φαινόμενα της βαÏιάς εγκληματικότητας των ανήλικων. Î’Îβαια, αυτό δεν οφείλεται μόνο στις αφÎλειες εκείνων των μεταÏÏυθμίσεων. Έπαιξαν κι άλλα αίτια. Όπως η μαζική ανεÏγία των νÎων. Όπως η κατάÏÏευση των πολιτικών ιδεολογιών. Όπως η πλατιά διείσδυση των ναÏκωτικών στη καθημεÏινότητα της ζωής των ανηλίκων. Όπως η χαλάÏωση των οικογενειακών δεσμών. Όπως η κουλτοÏÏα της βίας που Ï€Ïοωθείται ακόμη και με τα ΜΜΕ.
Â
Τι Ï€ÏÎπει να γίνει. Îα ξανακοιτάξουμε το νόμο για τους ανηλίκους. Μάλλον, σε αÏκετÎÏ‚ πεÏιπτώσεις, να γίνει αυστηÏότεÏος. Îα ξανακοιτάξουμε τη δουλειά στο σχολείο. Îα ενθαÏÏÏνουμε άλλες σχÎσεις σχολείου και οικογÎνειας. Ο εκπαιδευτικός δεν μποÏεί να είναι υπάλληλος των γονιών του παιδιοÏ. Î ÏÎπει να ξανακατακτήσει τον ιδεολογικό και παιδαγωγικό Ïόλο που είχε από παλιά.
Â
Και άλλα πολλά.
Â
ÎÎα ΚÏήτη, τα ΚαθημεÏινά, ΤÏίτη 28.1.2014
Â
Â
|