Â
ΣυνÎντευξη στο πεÏιοδικό Κοινωνική ΕπιθεώÏηση
Â
ΕÏώτημα Ï€Ïώτο: ΣυμμεÏίζεστε την άποψη ότι στην Ελλάδα το μεγαλÏτεÏο Ï€Ïόβλημα βÏίσκεται στον θεσμό της ΔικαιοσÏνης και ίσως και στην σχÎση του με το πολιτικό σÏστημα; Τελικά Îχουμε ΚÏάτος Δικαίου στη χώÏα μας;
Απάντηση: Στην Ελλάδα υπάÏχει Ï€Ïόβλημα θεσμών και θεσμικής λειτουÏγίας τους. Έχουμε Ï€Ïόβλημα στη λειτουÏγία της Βουλής. Και ως Î½Î¿Î¼Î¿Î¸ÎµÏ„Î¹ÎºÎ¿Ï Î¿Ïγάνου. Και ως οÏγάνου, που ελÎγχει την εκτελεστική εξουσία. Στη Δημόσια Διοίκηση, ως θεσμό, Îχουμε και εκεί θεσμικό Ï€Ïόβλημα. Η αÏχή της νομιμότητας κακοφοÏμίζει στα χÎÏια γÏαφειοκÏατών και πολιτικών παÏαγόντων και η αξιοκÏατία είναι το διαÏκώς ζητοÏμενο. Στη ΔικαιοσÏνη, το ζήτημα βαθÏτεÏο και πιο θεαματικό! Έχουμε καλοÏÏ‚ νομικοÏÏ‚. Και στο επίπεδο των επαγγελματιών δικαστών. Και στο χώÏο των δικηγόÏων.
Τί λείπει, όμως; Η υπεÏβολική και αφόÏητη βÏαδÏτητα στην απονομή της ΔικαιοσÏνης. Ουσιαστικά ο πολίτης δεν βÏίσκει το δίκαιο. ΑÏχίζει να συνηθίζει στο να μην το ψάχνει καν. Και Ï€Îφτει δÏαματικά η ποιότητα των αποφάσεων. Στις μÎÏες μας η πτώση της ποιότητας αποδίδεται και στις σχÎσεις παÏαγόντων της ΔικαιοσÏνης με την πολιτική εξουσία. Κατά Îνα μεγάλο μÎÏος, αυτό ισχÏει.
Στα πιο πολλά ζητήματα Îχουμε ΚÏάτος Δικαίου στη χώÏα μας. Στα χÏόνια της μεταπολίτευσης και στον τομÎα αυτό Îχουμε αÏκετÎÏ‚ κατακτήσεις. Όπως, όμως, το πολιτικό σÏστημα αποδείχθηκε απÏοετοίμαστο και ακατάλληλο για τη διαχείÏιση της ΚÏίσης, Îτσι και η ΔικαιοσÏνη αποδείχθηκε απÏοετοίμαστη και όχι ιδιαιτÎÏως ικανή στην δικαιοδοτική διαχείÏιση εκείνου του μÎÏους των Ï€Ïοβλημάτων της ΚÏίσης, που ανήκει σε αυτή. Κινήθηκε ανάμεσα στην πλήÏη κατανόηση των απόψεων της εκτελεστικής εξουσίας και στην Ï€ÏοσχώÏησή της στον πιο Î²Î±Î¸Ï Î»Î±ÏŠÎºÎ¹ÏƒÎ¼ÏŒ.
Â
ΕÏώτημα δεÏτεÏο: Î ÏŽÏ‚ θα μποÏοÏσε  να διαμοÏφωθεί Îνα αξιοκÏατικό σÏστημα, το οποίο να  διασφαλίζει ότι οι κυβεÏνήσεις και τα κόμματα  δεν θα παÏεμβαίνουν στο ÎÏγο της ΔικαιοσÏνης;
Απάντηση: Δεν υπάÏχουν Îτοιμες απαντήσεις σ' αυτό το εÏώτημα. Όχι μόνο στην Ελλάδα. Αλλά και σε άλλες Îννομες τάξεις. Στο νομικό πολιτισμό, που βιώνουμε, δεν θα ήθελα ποτΠμια ΔικαιοσÏνη, που θα αναπαÏάγεται εσωτεÏικά χωÏίς δημοκÏατική νομιμοποίηση. ΟÏτε, όμως, και μια δικαιοσÏνη που διεκπεÏαιώνει γÏαφειοκÏατικά τη βοÏληση ή τις επιθυμίες της εκτελεστικής εξουσίας.
Η πηγή των Ï€Ïοβλημάτων Ï€ÏÎπει να βÏίσκεται στον Ï„Ïόπο επιλογής της ηγεσίας της ΔικαιοσÏνης. Από τα μÎχÏι σήμεÏα συστήματα ο ανÎλεγκτος διοÏισμός των επικεφαλής της ΔικαιοσÏνης από την κυβÎÏνηση εμπεÏιÎχει πολλÎÏ‚ παγίδες και Îχει οδηγήσει στην απαξίωση της ΔικαιοσÏνης. Από την άλλη, αποÏÏίπτω όλα τα συστήματα, που Îχουν μÎχÏι σήμεÏα Ï€Ïοταθεί. Δεν συνιστά λÏση να ανατεθεί η σχετική αÏμοδιότητα στον Î ÏόεδÏο της ΔημοκÏατίας. ΟÏτε η υπεÏβολική διεÏÏυνση με τη μοÏφή ενός εκλεκτοÏÎ¹ÎºÎ¿Ï ÏƒÏŽÎ¼Î±Ï„Î¿Ï‚, στο οποίο θα συμμετÎχουν και Ï€Ïόσωπα εκτός της Βουλής Ï€.χ. από το χώÏο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, από επιστημονικοÏÏ‚ φοÏείς κλπ.
Μία λÏση υπάÏχει. Îα ενισχυθοÏν οι κοινοβουλευτικÎÏ‚ διαδικασίες Ï€Ïιν από την τελική επιλογή.
Â
ΕÏώτημα Ï„Ïίτο: Ποια η Ï€Ïόβλεψη σας για το μÎλλον του Ï€Î¿Î»Î¹Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï ÏƒÏ…ÏƒÏ„Î®Î¼Î±Ï„Î¿Ï‚;
Απάντηση: Το πολιτικό σÏστημα δεν πάσχει. Η παÏοÏσα γενιά του Ï€Î¿Î»Î¹Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï Ï€ÏÎ¿ÏƒÏ‰Ï€Î¹ÎºÎ¿Ï Ï€Î¬ÏƒÏ‡ÎµÎ¹. Κανείς δεν αμφισβητεί ότι στα χÎÏια της μεταπολίτευσης είχαμε ελεÏθεÏες εκλογÎÏ‚. Αυτό που δημιουÏγεί παθογÎνειες είναι η χαλαÏότητα απÎναντι στο νόμο, την οποία επιδεικνÏουν τα πολιτικά Ï€Ïόσωπα και ιδίως τα κόμματα. ΧαλαÏότητα, όμως, σε Ï„Îτοιο βάθος, στην οποία Îχει εθιστεί και η ελληνική κοινωνία. Ας καταστήσουμε το ελάχιστα Ï€Ïοοδευτικό σÏνθημα «νόμος και τάξη» ως αίτημα των Ï€Ïοοδευτικών δυνάμεων αντικαθιστώντας, ίσως, τη δεÏτεÏη λÎξη: τάξη. ΥπάÏχουν πολλÎÏ‚ εναλλακτικÎÏ‚ επιλογÎÏ‚. «ΔικαιοσÏνη», «ΚαθαÏότητα», «διαφάνεια», «ισότητα», «πÏόοδος». Και τόσες άλλες.
Â
ΕÏώτημα Ï„ÎταÏτο: Με βάση την εμπειÏία σας ως μάχιμος δικηγόÏος και πολιτικό Ï€Ïόσωπο ποια η γνώμη σας για το νόμο πεÏί ευθÏνης υπουÏγών;
Απάντηση: Το μόνο που Ï€ÏÎπει να αλλάξει είναι η παÏαγÏαφή ή αλλιώς η αποσβεστική Ï€Ïοθεσμία. Και ίσως το ÏŒÏγανο, που ασκεί την ποινική δίωξη και ελÎγχει την Ï€Ïοδικασία. Όλα τα άλλα, εννοείται τα πιο γνωστά, Ï€Ïοδίδουν επικίνδυνο λαϊκισμό.
Â
ΕÏώτημα Ï€Îμπτο: Θα μποÏοÏσε να διαμοÏφωθεί στην Ελλάδα Îνα είδος Ï€ÏογÏάμματος που να οÏίζει δικαστÎÏ‚ με ειδική διαβάθμιση και πλήÏη μυστικότητα για την εκδίκαση υποθÎσεων ασφαλείας και Ï„ÏομοκÏατίας, με σκοπό την διατήÏηση της Ï€Ïοσωπικής τους ασφάλειας, όπως γίνεται στη Î’Ïετανία και τις ΗΠΑ; Ποιά μποÏεί να είναι τα εμπόδια για μια Ï„Îτοια κίνηση;
Απάντηση: Το ίδιο το ΣÏνταγμα. ΣήμεÏα η διαδικασία επιλογής των Δικαστών στις υποθÎσεις ασφαλείας και Ï„ÏομοκÏατίας ελÎγχεται ουσιαστικά από την ΟλομÎλεια Εφετών Αθηνών. Μια διαδικασία που συνδυάζει και διασφαλίζει την Îννοια του Ï†Ï…ÏƒÎ¹ÎºÎ¿Ï Î´Î¹ÎºÎ±ÏƒÏ„Î® και από την άλλη αποτÏÎπει τη συμμετοχή, στις συγκεκÏιμÎνες δίκες, δικαστών, που, για οποιοδήποτε λόγο και αιτία, επιδεικνÏουν απÏοθυμία στην ανάληψη της ευθÏνης να δικάζουν Ï„Îτοιες υποθÎσεις.
Â
ΕÏώτημα Îκτο: Στο βιβλίο σας «Η Δίκη του ΑνδÏÎα ΠαπανδÏÎου» (συμμετείχατε στην ομάδα υπεÏάσπισης του Ï€Ïώην Ï€ÏωθυπουÏγοÏ) παÏουσιάζετε το ιστοÏικό πλαίσιο εκείνης της πεÏιόδου. ΠιστεÏετε ότι πολιτικά και ιστοÏικά διδαχθήκαμε ως λαός από τα γεγονότα εκείνης της πεÏιόδου; Τελικά τι σημαίνει για μας η λÎξη κάθαÏση;
Απάντηση: Φοβάμαι ότι Ï€Î¿Î»Ï Î»Î¯Î³Î± Îχουμε διδαχθεί από εκείνη την υπόθεση. Κάποιοι εξÎλαβαν το αποτÎλεσμα αυτό, ως ανοχή απÎναντι των φαινομÎνων της διαφθοÏάς. Από την άλλη, αÏκετοί, από το πολιτικό Ï€Ïοσωπικό της χώÏας, δεν εγκατÎλειψαν τον παÏάξενο και ανεπανάληπτο λαϊκισμό εκείνης της εποχής. Σαν να επαναλαμβάνεται το «βÏώμικο '89» με πεÏιÎÏγους, Ï€Ïόθυμους και εÏκαμπτους «διανοητÎς» και ανιστόÏητους πολιτικοÏÏ‚.
Â
Â
|