Î ÏÎπει να αναμÎνεται. ΈπÏεπε να αναμÎνεται. Έχει επιβεβαιωθεί ιστοÏικά. Η αÏξηση του φόÏου συναλλαγών οδηγεί σε αÏξηση των τιμών για τον καταναλωτή. Για δÏο λόγους. Ο Ï€Ïώτος είναι απλός. Μία απλή Ï€Ïόσθεση στην τιμή του Ï€Î¿ÏƒÎ¿Ï Î® Ï€Î¿ÏƒÎ¿ÏƒÏ„Î¿Ï Ï„Î·Ï‚ αÏξησης του φόÏου. Ο δεÏτεÏος είναι ελαφÏά πιο σÏνθετος. Μία σημαντική αÏξηση των τιμών, που οφείλεται σε αÏξηση των φοÏολογικών βαÏών επί των συναλλαγών, μποÏεί να συμβάλει αποφασιστικά στη δημιουÏγία ενός κλίματος κεÏδοσκοπίας. Και αυτό, στη συνÎχεια, να Ï€ÏοκαλÎσει πολλαπλασιαστικÎÏ‚ αυξήσεις των τιμών.
Όλα αυτά είναι γνωστά, κατανοητά και διδάσκονται από την οικονομική επιστήμη. ΕπιδÎχονται, όμως, και ενστάσεις. Η πιο βασική αναφÎÏεται στη δυνατότητα των επιχειÏήσεων να αποÏÏοφήσουν τις αυξήσεις των φοÏολογικών βαÏών. Και μία δεÏτεÏη, αÏκετά ενδιαφÎÏουσα, Îνσταση. Το εισόδημα των υποψήφιων αγοÏαστών Îχει συÏÏικνωθεί, λόγο των γενικότεÏων μÎÏ„Ïων. Οι επιχειÏηματίες θα το σκεφτοÏν πάÏα Ï€Î¿Î»Ï Ï€Ïιν αυξήσουν τις τιμÎÏ‚ των Ï€Ïοϊόντων τους. ΜποÏεί και να μην βÏουν αÏκετοÏÏ‚ αγοÏαστÎÏ‚ για τα αγαθά και τις υπηÏεσίες τους. Άλλωστε, από πολλοÏÏ‚ συνομολογείται ότι το εθνικό εισόδημα θα συÏÏικνωθεί κατά 4 % πεÏίπου.
Τι Ï€ÏοκÏπτει από όλα αυτά; Î Î¿Î»Ï Î»Î¯Î³Î¿ συζητάμε για την ψυχολογία. Ο πιο κÏίσιμος παÏάγοντας στην οικονομία είναι η ψυχολογία που θα κυÏιαÏχήσει στην ΑγοÏά. Και αυτός εξαÏτάται κυÏίως από την ΚυβÎÏνηση. Και τις συνολικÎÏ‚ Ï€Ïωτοβουλίες της. Και όχι από τα ευχολόγια.
Â
ÎÎα ΚÏήτη, τα ΚαθημεÏινά, ΠαÏασκευή 2.7.2010
Â
|